Wednesday, September 23, 2009

Islamic Medical Treatment Course (IMTC) - Series 1

The first Islamic Medical Treatment Course (IMTC) - Series 1 was successfully conducted by Ustaz Mohd Trimizi bin Zainal at Masjid Darul Imaan, Arncliffe, New South Wales, Australia on 12-13 September 2009.


Ustaz was explaining about Jinn and its characteristics.












Ustaz was observing participants practicing the screening process.

First series certificate was awarded to each participant.

Ustaz was conducting the first Pisang-Sydney meeting.






8 comments:

  1. adakah kursus pengubatan islam ini sama dengan darussyifa' dato' haron din?

    ReplyDelete
  2. Salam,

    Objektif kursus InsyaAllah sama, cuma pendekatan berbeza sedikit.

    ReplyDelete
  3. Boleh saya tahu, apakah persamaan dan perbezaan yang jelas?

    ReplyDelete
  4. Ruang lingkup kursus sama, bermula daripada pengenalan tentang kursus, konsep, dan berakhir dengan praktikal dengan ayat2 Rukyah. Peperiksaan dan pengijazahan juga akan dilaksanakan. Perbezaan adalah daripada segi masa yang lebih pendek kerana kursus diadakan secara intensif. Rangka kursus diiktiraf oleh Ustaz Haron Din dan Jakim. Wallahulam

    ReplyDelete
  5. terima kasih atas penerangan. adakah tenaga pengajarnya datang dari darussyifa? bagaimana pula dengan dengan ilmu 'screening', ada diajar disana? saya berminat nak belajar?

    ReplyDelete
  6. Buat masa ini, hanya Ustaz Trimizi yang mengendalikan kursus. Beliau mendapat pendidikan di Yemen dalam bidang perubatan Islam dan pernah mengikuti kursus Ustaz Haron Din. Beliau mempunyai pengalaman luas dalam merawat pesakit dengan kaedah perubatan Islam. Berminat? InsyaAllah ustaz akan datang sekali lagi pada tahun depan (2010) untuk mengedalikan kursus. Sila beritahu rakan2 lain. Lagi ramai berminat, lagi mudah (cepat) untuk Pisang-Sydney mengendalikan kursus tersebut. Terima kasih.

    ReplyDelete
  7. Salam, sepanjang saya belajar di Darussyifa, Ustaz Haron Din tidak pernah mengajar mengenai kaedah screening bagi mengesan gangguan/penyakit.. Ustaz juga dalam satu kenyataannya dalam satu kuliah malam selasa tidak pernah mengiktiraf PISANG. Harap mohon penjelasan. Wallahua'lam...

    ReplyDelete
  8. Wassalam wbt, terima kasih kerana berminat memberi ulasan dan mohon penjelasan.

    Wallahua'lam. Mungkin ini adalah salah satu perbezaan kaedah yang diajar oleh ust.

    Boleh saya tahu nama sebenar sdra "Ahli Darussyifa" dan alamat emel (no tel). InsyaAllah saya akan maklumkan perkara ini kepada ust Trimizi untuk mengesahkan maklumat dan memberikan penjelasan lanjut.

    wassalam
    Azlan (m.azlanshah at yahoo.com.my)

    ReplyDelete